Oba počiny vychází z premisy odlišného fungování našeho světa, i když každý na jiné rovině. Hodný dinosaur na ploše vnějšího světa (celé Země), kdy nastoluje alternativní historii, ve které nevyhynula titulní stvoření. V hlavě na úrovni vnitřního světa (převážně jedné holčičky), kdy ukazuje fungování lidského organismu a zejména emocionální odezvy jako výsledek práce k tomu určených stvoření. Oba pracují se stejnými, nespočetněkrát ozkoušenými vypravěčskými vzorci putování a sbližování se se zprvu protikladným druhým "parťákem/parťačkou", což fungovalo v celé trilogii Toy Story - Příběh hraček, Příšerkách s.r.o., Ratatouille a Rebelce... a šlape to i tentokrát, i když V hlavě je paradoxně doslovnější než Hodný dinosaur a z daného schématu vybočuje o poznání méně. A především oba tituly prozkoumávají lidské emoce a jejich úlohu v životě, kdy v Hodném dinosaurovi se ústřední stává strach, zatímco V hlavě jsou ústředními postavami personofikovaná Radost a Smutek.
Snímky by mohly mít back-to-back projekci, aby ještě více vyzněla jejich narativní a významová podobnost, ale na přijetí by se nejspíš moc nezměnilo. V současnosti je preferováno, a tudíž lépe hodnoceno, pokud se vypráví jednoduchý příběh komplikovaně (víceúrovňové V hlavě s na sebe závislými liniemi a proměnou počtu ústředních postav i vztahu mezi nimi), než když se jednoduchý příběh vypráví jednoduše, ale zároveň chytře, protože dává přednost obrazu před slovy (Hodný dinosaur).
Dříve uvedená pixarovka však boduje v oblastech, které jsou u tohoto studia nejvíce vyzdvihovány: promyšlenost fikčního světa na straně jedné a významová ambicióznost a bohatost ve vztahu k našemu světu na straně druhé. Hrdinka Riley, v jejíž hlavě se převážně ocitáme, má dokonce těch světů několik a postavám v podobě jejích emocí záleží na jejich záchraně. Během cesty poznáváme promyšlený způsob fungování i věci z minulosti (strach z klaunů kvůli oslavě narozenin, zapomenutý imaginární přítel) a možné budoucnosti (vysněný kluk), přičemž vše prezentované je jednak zužitkováno ve vyprávění, jednak navázáno na zastřešující významový rámec dospívání, během kterého se emoce mísí a vznikají nové "světy".
Dojetí, kterého se v klimaxu dosáhne, čerpá hlavně ze zkušenosti každého, kdo si prošel dospíváním. Navzdory tomu, že jde o vhled do hlavy dívky, byť sympaticky maskulinizované, je emocionální odezva univerzální. A (animované) filmy, cílící na starší (V hlavě), to mají u odborné i laické veřejnosti obecně snazší než počiny oslovující především předpubertální mládež (Hodný dinosaurus). Předchozí řádky přitom nejsou moc o tom, jak neférová je odezva na pozdější pixarovský/disneyovský titul oproti tomu letos dříve uvedenému, ale o tom, že se ve srovnání s výborným V hlavě jakákoliv - byť nadprůměrná - konkurence jeví o poznání slabší. (10/10) (MS)
BLU-RAY:
V hlavě je jedním z nejlepších filmů od Pixaru, a tak zamrzí, v jaké podobě se vinou společnosti Disney dostává na náš trh. Ne že by obraz a zvuk nebyl referenční, ne že by absentovala možnost výběru mezi jednodiskovou 2D a povedenou 3D verzi. Problém je v počtu bonusových materiálů, respektive disků, protože u nás budete marně hledat bonusový disk, který je u zahraničních edic. Přicházíme tak o skoro osmdesát minut přídavného materiálu, jmenovitě o vystřižené scény s úvodem tvůrců (17 minut), trojici upoutávek (6 minut) a šest tematických featurettů (cca 50 minut), které se zaměřují na vznik nápadu a vývoj příběhu, vliv psychologie na výslednou podobu, tvorbu zvuků, střih a různé fáze realizace včetně testových záběrů apod. Doufejme, že budeme v budoucnu méně pociťovat, že jsme pro společnost Disney nezajímavý trh. (MS)
S V hlavě se Disney může pyšnit dalším fantastickým přepisem, který i v prostorech domácího kina zachovává audiovizuální kvality z velkého plátna. Protože jde o animovaný film, na rozdíl od většiny hrané produkce, která se potýká s nadbytečnou postkonverzí do 3D, funguje lépe ve třetím rozměru – ten dodává emocionálnímu road tripu do mysli dospívajícího dítěte kýženou hloubku, pomocí níž vykresluje už tak působivě vypadající svět. Vlastně jde o jeden z mála animáků poslední doby, který 3D nevsadil na prvoplánovou atrakci pro nejmenší, nýbrž na hlubší prokreslení vizuálně poutavého imaginárního světa a jeho postav. Lépe samozřejmě vyniknou působivé exteriéry Ridleyina vnitřního světa, který obsahuje spoustu originálně navržených prostředí, v nichž 3D skvěle zapojí prostorové smysly (malým vtípkem je pak krátké zploštění charakterů do 2D). Navíc jde o skutečnou pastvu pro oči, a to hlavně z hlediska pestré barevné palety a vypiplaných mikrodetailů postaviček, u nichž se dá docenit jejich originální struktura. Reálný svět je poté svými vybledlými barvami bohužel vizuálně méně působivý, nicméně v něm zase potěší neskutečný smysl pro realistický detail prostředí a rekvizit (který Pixar k dokonalosti dotáhl až ve svém následujícím snímku Hodný dinosaurus). Celkově jde o prvotřídní 2D i 3D prezentaci, u níž potěší, že je zážitek z jejího sledování směřován dovnitř spíše než ven, tedy k pouhému rozehrání okoukaných možností třetího rozměru. Při zmínce o zvuku bychom mohli superlativy plýtvat stejně tak. Audio track DTS-HD Master 7.1 totiž exceluje ve všech ohledech – je krystalicky čistý, srozumitelný a v silnějších pasážích dá pořádně zabrat i reproduktorům. Zároveň stále dokáže zůstat intimní a v těch několika komorních momentech být překvapivě tichý a těžící jen ze svého minimalistického soundtracku. (BM)
Hněv. Smutek. Dvě emoce, které jsou ve filmu přitomny a které zároveň vystihují dojem z bonusové výbavy disku. Vzhůru do oblak byla poslední pixarovka, která měla kvalitní a obsáhlé bonusy, jež se rozprostíraly na dvou (až třech vzhledem k přiloženému DVD) discích. Toy Story 3, Auta 2, Univerzita pro příšerky a Rebelka sice v zahraničí vyšly na několika discích, na nichž bylo vždy něco kolem dvou hodin bonusů (zejména dokumentů a vystřižených scén, ale i obsáhlých galerií), ale k nám se dostaly osekaná, jednodisková vydání. V hlavě bohužel na tomto "kurzu" nic nemění, což nahněvá a rozesmutní o to víc, že si snímek s neotřelým nápadem říká o detailní vhled na různé fáze realizace.
Detailního vhledu se sice dočkáme, ale pouze v audiokomentáři, který jako jediný z bonusových materiálů nemá českou titulkovou podporu. Promlouvají v něm režisér Pete Docter a spolurežisérka Ronnie Del Carmen, přičemž se k nim v průběhu vždy alespoň na chvíli přidávají další (herec Bill Hader, kterému zavolají, a kameraman Patrick Lin). Jejich povídání je soustředěné, s jasně vymezenými tématy - a obzvlášť zdůvodnění konkrétních stylistických voleb může být pouštěno filmovým školách.
Škoda, že zbytek výbavy tvoří pouze dva krátké filmy a dva podobně krátké featuretty. Jeden krátký film, Láva, byl součástí kinoprojekcí a patří mezi nejslabší pixarovské kraťasy. Na rozdíl od jiných pixarovských disků k němu není ani volitelný audiokomentář, ani krátký dokument o jeho vzniku. Zato nechybí rozšíření příběhu v podobě exkluzivního krátkého filmu Rileyino první rande, který by měl potěšit ty, jimž ve snímku chyběl vhled do hlav dalších postav.
Jedna z nejlepších pixarovek. Jeden z nejlepších letošních kinofilmů. Referenční obraz a zvuk, jak jsme na discích pro domácí kina u valné většiny animovaných titulů zvyklí. Povedená trojrozměrná verze, u které vynikne hloubka prostoru. Přesto se jedná o vydání, které představuje nemalé zklamání, protože Česká republika/Slovensko pro společnost Disney představuje nezajímavý (nelukrativní) trh, a tak jsme šizeni na bonusech. Někdy jsou to dílčí věci (vystřižené scény v rámci Disney Everywhere u Popelky a Země zítřka), jindy (případ V hlavě) celý bonusový disk. U rodinných titulů, které jsou pořizovány i s ohledem na přitomnost české lokalizace (titulky, dabing), bojkot nepomůže. Zbývá jenom doufat, že se Disney nezachová podobně přeziravě i u jistého dobrodružství z předaleké galaxie... (MS)