Blu-ray recenze: V hlavě

Blu-ray recenze: V hlavě vyvolá na BD jedinou emoci - smutek

Vydáno: 25.12.2015 16:00 v sekci Recenze | Blu-ray - a Martin Bubrín | foto: facebook tvůrce

V hlavě je nejenom jedna z nejlepších pixarovek, ale i jeden z nejlepších letošních kinofilmů. Obraz a zvuk jsou referenční, přesto je tuzemské vydání nesmírným zklamáním. Proč? Dočtete se v recenzi.

V hlavěRecenzoval/a dne 25.12.2015 16:00. V hlavě je nejenom jedna z nejlepších pixarovek, ale i jeden z nejlepších letošních kinofilmů. Obraz a zvuk jsou referenční, přesto je tuzemské vydání nesmírným zklamáním. Proč? Dočtete se v recenzi. Hodnocení: 3
Do kin vstoupila nová pixarovka/disneyovka Hodný dinosaurus, na které je oceňována hyperrealistická animace a kritizováno téměř vše ostatní. Na nosičích pro domácí kina vychází V hlavě, které je přijímáno nejenom jako návrat studia na vrchol animované tvorby, ale i jako jeden z nejlepších letošních kinofilmů. Diametrálně jiné - obzvlášť v tuzemském kontextu - přijetí obou projektů je přitom zarážející.

Oba počiny vychází z premisy odlišného fungování našeho světa, i když každý na jiné rovině. Hodný dinosaur na ploše vnějšího světa (celé Země), kdy nastoluje alternativní historii, ve které nevyhynula titulní stvoření. V hlavě na úrovni vnitřního světa (převážně jedné holčičky), kdy ukazuje fungování lidského organismu a zejména emocionální odezvy jako výsledek práce k tomu určených stvoření. Oba pracují se stejnými, nespočetněkrát ozkoušenými vypravěčskými vzorci putování a sbližování se se zprvu protikladným druhým "parťákem/parťačkou", což fungovalo v celé trilogii Toy Story - Příběh hraček, Příšerkách s.r.o.Ratatouille a Rebelce... a šlape to i tentokrát, i když V hlavě je paradoxně doslovnější než Hodný dinosaur a z daného schématu vybočuje o poznání méně. A především oba tituly prozkoumávají lidské emoce a jejich úlohu v životě, kdy v Hodném dinosaurovi se ústřední stává strach, zatímco V hlavě jsou ústředními postavami personofikovaná Radost a Smutek.

Fotografie z filmu V hlavě / Snímky by mohly mít back-to-back projekci, aby ještě více vyzněla jejich narativní a významová podobnost, ale na přijetí by se nejspíš moc nezměnilo. V současnosti je preferováno, a tudíž lépe hodnoceno, pokud se vypráví jednoduchý příběh komplikovaně (víceúrovňové V hlavě s na sebe závislými liniemi a proměnou počtu ústředních postav i vztahu mezi nimi), než když se jednoduchý příběh vypráví jednoduše, ale zároveň chytře, protože dává přednost obrazu před slovy (Hodný dinosaur).

Dříve uvedená pixarovka však boduje v oblastech, které jsou u tohoto studia nejvíce vyzdvihovány: promyšlenost fikčního světa na straně jedné a významová ambicióznost a bohatost ve vztahu k našemu světu na straně druhé. Hrdinka Riley, v jejíž hlavě se převážně ocitáme, má dokonce těch světů několik a postavám v podobě jejích emocí záleží na jejich záchraně. Během cesty poznáváme promyšlený způsob fungování i věci z minulosti (strach z klaunů kvůli oslavě narozenin, zapomenutý imaginární přítel) a možné budoucnosti (vysněný kluk), přičemž vše prezentované je jednak zužitkováno ve vyprávění, jednak navázáno na zastřešující významový rámec dospívání, během kterého se emoce mísí a vznikají nové "světy".

Fotografie z filmu V hlavě / Dojetí, kterého se v klimaxu dosáhne, čerpá hlavně ze zkušenosti každého, kdo si prošel dospíváním. Navzdory tomu, že jde o vhled do hlavy dívky, byť sympaticky maskulinizované, je emocionální odezva univerzální. A (animované) filmy, cílící na starší (V hlavě), to mají u odborné i laické veřejnosti obecně snazší než počiny oslovující především předpubertální mládež (Hodný dinosaurus). Předchozí řádky přitom nejsou moc o tom, jak neférová je odezva na pozdější pixarovský/disneyovský titul oproti tomu letos dříve uvedenému, ale o tom, že se ve srovnání s výborným V hlavě jakákoliv - byť nadprůměrná - konkurence jeví o poznání slabší. (10/10) (MS)

Upoutávka na film V hlavě (2015)

BD obal filmu V hlavě / V hlavě je jedním z nejlepších filmů od Pixaru, a tak zamrzí, v jaké podobě se vinou společnosti Disney dostává na náš trh. Ne že by obraz a zvuk nebyl referenční, ne že by absentovala možnost výběru mezi jednodiskovou 2D a povedenou 3D verzi. Problém je v počtu bonusových materiálů, respektive disků, protože u nás budete marně hledat bonusový disk, který je u zahraničních edic. Přicházíme tak o skoro osmdesát minut přídavného materiálu, jmenovitě o vystřižené scény s úvodem tvůrců (17 minut), trojici upoutávek (6 minut) a šest tematických featurettů (cca 50 minut), které se zaměřují na vznik nápadu a vývoj příběhu, vliv psychologie na výslednou podobu, tvorbu zvuků, střih a různé fáze realizace včetně testových záběrů apod. Doufejme, že budeme v budoucnu méně pociťovat, že jsme pro společnost Disney nezajímavý trh. (MS)

Vystřižené scény z filmu V hlavě (2015)

Fotografie z filmu V hlavě / S V hlavě se Disney může pyšnit dalším fantastickým přepisem, který i v prostorech domácího kina zachovává audiovizuální kvality z velkého plátna. Protože jde o animovaný film, na rozdíl od většiny hrané produkce, která se potýká s nadbytečnou postkonverzí do 3D, funguje lépe ve třetím rozměru – ten dodává emocionálnímu road tripu do mysli dospívajícího dítěte kýženou hloubku, pomocí níž vykresluje už tak působivě vypadající svět. Vlastně jde o jeden z mála animáků poslední doby, který 3D nevsadil na prvoplánovou atrakci pro nejmenší, nýbrž na hlubší prokreslení vizuálně poutavého imaginárního světa a jeho postav.

Lépe samozřejmě vyniknou působivé exteriéry Ridleyina vnitřního světa, který obsahuje spoustu originálně navržených prostředí, v nichž 3D skvěle zapojí prostorové smysly (malým vtípkem je pak krátké zploštění charakterů do 2D). Navíc jde o skutečnou pastvu pro oči, a to hlavně z hlediska pestré barevné palety a vypiplaných mikrodetailů postaviček, u nichž se dá docenit jejich originální struktura.

Fotografie z filmu V hlavě / Reálný svět je poté svými vybledlými barvami bohužel vizuálně méně působivý, nicméně v něm zase potěší neskutečný smysl pro realistický detail prostředí a rekvizit (který Pixar k dokonalosti dotáhl až ve svém následujícím snímku Hodný dinosaurus). Celkově jde o prvotřídní 2D i 3D prezentaci, u níž potěší, že je zážitek z jejího sledování směřován dovnitř spíše než ven, tedy k pouhému rozehrání okoukaných možností třetího rozměru.

Při zmínce o zvuku bychom mohli superlativy plýtvat stejně tak. Audio track DTS-HD Master 7.1 totiž exceluje ve všech ohledech – je krystalicky čistý, srozumitelný a v silnějších pasážích dá pořádně zabrat i reproduktorům. Zároveň stále dokáže zůstat intimní a v těch několika komorních momentech být překvapivě tichý a těžící jen ze svého minimalistického soundtracku. (BM)

Výňatek z featurettu z bonusu na zahraničním BD V hlavě (2015)

Fotografie z filmu V hlavě / Hněv. Smutek.
Dvě emoce, které jsou ve filmu přitomny a které zároveň vystihují dojem z bonusové výbavy disku. Vzhůru do oblak byla poslední pixarovka, která měla kvalitní a obsáhlé bonusy, jež se rozprostíraly na dvou (až třech vzhledem k přiloženému DVD) discích. Toy Story 3, Auta 2, Univerzita pro příšerky a Rebelka sice v zahraničí vyšly na několika discích, na nichž bylo vždy něco kolem dvou hodin bonusů (zejména dokumentů a vystřižených scén, ale i obsáhlých galerií), ale k nám se dostaly osekaná, jednodisková vydání. V hlavě bohužel na tomto "kurzu" nic nemění, což nahněvá a rozesmutní o to víc, že si snímek s neotřelým nápadem říká o detailní vhled na různé fáze realizace.

Detailního vhledu se sice dočkáme, ale pouze v audiokomentáři, který jako jediný z bonusových materiálů nemá českou titulkovou podporu. Promlouvají v něm režisér Pete Docter a spolurežisérka Ronnie Del Carmen, přičemž se k nim v průběhu vždy alespoň na chvíli přidávají další (herec Bill Hader, kterému zavolají, a kameraman Patrick Lin). Jejich povídání je soustředěné, s jasně vymezenými tématy - a obzvlášť zdůvodnění konkrétních stylistických voleb může být pouštěno filmovým školách.

Škoda, že zbytek výbavy tvoří pouze dva krátké filmy a dva podobně krátké featuretty. Jeden krátký film, Láva, byl součástí kinoprojekcí a patří mezi nejslabší pixarovské kraťasy. Na rozdíl od jiných pixarovských disků k němu není ani volitelný audiokomentář, ani krátký dokument o jeho vzniku. Zato nechybí rozšíření příběhu v podobě exkluzivního krátkého filmu Rileyino první rande, který by měl potěšit ty, jimž ve snímku chyběl vhled do hlav dalších postav.

Dvojice dokumentů, jejichž zhlédnutí vám zabere necelých dvacet minut (konkrétně 18), dává tušit, jak mohla vypadat pětice dalších featurettů na bonusovém disku, který se k nám nedostal: zmapování procesu vzniku a jeho navázání jednak na významovou stránku filmu (emoce, jejich kompatibilita a překonávání některých), jednak na sebeprezentaci studia Pixar jako women-friendly studia. V Cesty Pixaru: Ženy z hlavy (11 min.) si poslechneme rozhovory s tvůrkyněmi a herečkami, v Smíchaných emocích (7 min.) se podíváme nejenom na proces vytváření emocí, které se do filmu dostaly, ale jsou nastíněny i zamítnuté nápady. Bohužel, vystřižené scény s (pr)ůvodním slovem jsou na disku č. 2, který... Disney Everywhere, jenom ne v České republice. (MS)

Výňatek z featurettu z bonusu na zahraničním BD V hlavě (2015)
Fotografie z filmu V hlavě / Jedna z nejlepších pixarovek. Jeden z nejlepších letošních kinofilmů. Referenční obraz a zvuk, jak jsme na discích pro domácí kina u valné většiny animovaných titulů zvyklí. Povedená trojrozměrná verze, u které vynikne hloubka prostoru. Přesto se jedná o vydání, které představuje nemalé zklamání, protože Česká republika/Slovensko pro společnost Disney představuje nezajímavý (nelukrativní) trh, a tak jsme šizeni na bonusech. Někdy jsou to dílčí věci (vystřižené scény v rámci Disney Everywhere u Popelky a Země zítřka), jindy (případ V hlavě) celý bonusový disk. U rodinných titulů, které jsou pořizovány i s ohledem na přitomnost české lokalizace (titulky, dabing), bojkot nepomůže. Zbývá jenom doufat, že se Disney nezachová podobně přeziravě i u jistého dobrodružství z předaleké galaxie... (MS)

6/10
0,0

Box office: 11. víkend
Box office: Kung Fu Panda a Duna vládnou V kinech vládnou Kung Fu Panda 4 a Duna. Tento blockbuster bude letos prvním snímkem, který pokoří magickou hranici půl miliardy. čtěte zde
Vydáno: 18.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Bruce Willis
Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat Bruce Willis brzy oslaví narozeniny. Kariéru herce, který patří k největším hvězdám stříbrného plátna, ukončila před dvěma roky nemoc. čtěte zde
Vydáno: 17.03.2024 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
Sladký život 3/10
Recenze: V romantické komedii Sladký život napraví hokejistu transplantace ženského srdce Profesionální hokejista musí po infarktu ukončit sportovní kariéru. Rozhodne se vypátrat identitu dárkyně srdce, které mu bylo transplantováno, a zamiluje se do doktorky, jenž onu transplantaci provedla. čtěte zde
Vydáno: 16.03.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 15. 3. 2024 - 21. 3. 2024
TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem Druhá polovina března začíná v televizích poměrně zajímavě, protože nabízí hned několik premiér. K těm nejlepším patří thriller Rozpolcený, své diváky si ale určitě najde i ne tak chválený souboj monster Godzilla vs. Kong.... čtěte zde
Vydáno: 15.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 11. týden
Kinopremiéry: Sladký život Monty Pythonů narušilo neviditelné zlo Největším hitem v první polovině března v kinech nepochybně bude česká komedie Sladký život, která bude útočit na dlouhodobě vysokou návštěvnost. V tomto týdnu to má usnadněné v tom, že srovnatelnou komerční konkurenci nemá.... čtěte zde
Vydáno: 13.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0