Blu-ray recenze: Terminator: Genisys

Blu-ray recenze: Terminator: Genisys - starý, ne zastaralý

Vydáno: 24.11.2015 17:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Rozporuplně přijímaný Terminator: Genisys vychází na discích pro domácí kino. Zvuk v Dolby Atmos otestuje kvality soustavy. Výčet pozitiv tím ovšem končí, protože distribuční strategie je vůči kupujícím nevstřícná.

Terminátor GenisysRecenzoval/a Marek Slovák dne 24.11.2015 17:00. Rozporuplně přijímaný Terminator: Genisys vychází na discích pro domácí kino. Zvuk v Dolby Atmos otestuje kvality soustavy. Výčet pozitiv tím ovšem končí, protože distribuční strategie je vůči kupujícím nevstřícná. Hodnocení: 3
Jai Courtney ve filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysZnačka Terminátor každým svým dalším příspěvkem dává zapravdu svému krédu, že budoucnost není jistá, protože není předem daná. Vybočení z publikem preferovaného vzorce je kritizováno, přílišné spoléhání se na osvědčené schéma taktéž, jeho podvracení a rekontextualizování je považováno rovnou za herezi. Série sci-fi filmů o cestování v čase to má těžké, protože je očekáváno, že v ideálním případě bude každý její další přírůstek po dvou prvních odpovídat právě jim.

Pro tvůrce jsou dané nároky svazující. Třetí díl Terminátora s podtitulem Vzpoura strojů pouze naplňoval zadání, když především těžil z působivého epilogu, který byl vzhledem k nastaveným pravidlům a logice vyprávění a žánru nevyhnutelný. Vypomáhal si přitom výstavbou, která korespondovala s tím, co bylo k vidění v předchozích dvou terminátorovských počinech. Čtvrtý díl, který se neúspěšně snažil o nastartování nové trilogie, nesl podtitul Salvation, ale přání - navzdory rčení jedné hrozné floskule - se neukázalo být otcem myšlenky a namísto spasení béčkového dobrodružství s áčkovým rozpočtem vedlo mnohé k zatracení série. Atrakce byly povedené, ale to hlavně díky tomu, že přejímaly způsoby inscenování předkamerového prostoru a velikost rámování i způsoby záběrování z "cameronovek".

Jason Clarke ve filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysTerminátor Genisys si s omezením poradil zdaleka nejlépe, protože k nim přistoupil jako k výzvě. Zámince, která odůvodňuje experimentování s možnostmi fikčního světa, vyprávění a určitých stylistických postupů a technofobního významového přesahu. Známé je stavěno do nových kontextů, čímž se dosahuje ozvláštňujícího účinku, když jsou přepisovány události předchozích dílů. Máme představu o vývoji i o typech postav, ale tyto se před našimi zraky proměňují.

Na jednu stranu může daný ozvláštňující postup být vyzdvihován jako konečně nápadité uchopení terminátoří ságy, protože vytvořením alternativního universa se nabízí neomezené možnosti. Na druhou stranu může být ona rekontextualizace kritizována jako poněkud násilný upgrade, kdy je technofobie vůči nástupu a rozšíření technologie roubována na současnou sesíťovanou společnost, a napadána za zaostávání za svými předobrazy, které měly komplexnější a mnoherm lépe zahrané postavy a které měly opojnější a nápaditěji inscenovanou akci.

Emilia Clarke ve filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysJako nejvhodnější přístup se mi jeví pohlížet na
Terminator: Genisys jako na filmovou obdobu tzv. quality TV, potažmo complex TV, jak ji definoval Jason Mittel v jistém vlivném článku a později tezi rozpracoval do obsáhlé knižní publikace. Režisér Alan Taylor je přece jenom člověk, který začínal na seriálech a který stál za těmi nejvýraznějšími příklady toho, co bylo kritiky a tereotiky v oboru television studies nálepkováno právě oněmi uvedenými označeními.

Z "kvalitních" ("komplexních" -  synonymické pojmy jsou v prvé řadě nehodnotící) seriálů se na plátno dostalo hned několik postupů, které se sběhlému divákovi anebo divačce mohou zdát jako značně otřelé, ale lidem nesledujícím současnou seriálovou produkci budou připadat neotřele. Jednak je to uchopení vyprávění jako otevřené hry, která staví na odiv svou konstrukci, což se zde projevuje včleněním vlastních linií do známých a vytvořením alternativní reality i upozorňováním na okázalé mezery, které jednou můžou být vyplněny v seriálu, filmovém pokračování apod. Jednak je to ambivalentnost ústředních postav, které se vymykají jasnému členění na kladné a záporné, když odmítají naplňovat své předurčené schéma, mění se pozice protagonista-antagonista apod. Jednak je to až fanouškovský přístup, kdy se oproti předchozím počinům mění hledisko (nikoliv Sarah nebo John, ale Kyle), jednak je to přepisování známých událostí, které ovšem umožňuje vrstvení odkazů na ikonické hlášky, scény a postupy z "cameronovek".

Arnold Schwarzenegger ve filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysTerminator: Genisys je dobrým příkladem sílícího trendu posledních let, kdy původně televizní tvůrci přenášejí určité postupy do celovečerní tvorby (a naopak, samozřejmě). Neznamená to nutně, že je tím pádem i dobrým filmem. Výsledný názor bude u většiny nejspíš vysledkem dvou faktorů. Prvním je, nakolik bude publikum ochotno přistoupit na hru (s vyprávěním, žánrem, fikčním světem, konstrukcí postav, diváckými očekáváními). Druhým je, nakolik totéž publikum přijme fakt, že je po nich Hollywoodem vyžadováno, aby ve svých cirka třiceti letech nostalgicky vzpomínali na to, co viděli jako mladší a nechtěli přitom sledovat a poslouchat pořád tu stejnou pohádku neustále dokola. Díky, Hollywoode, za to, že si ve svých 27 letech přidám starý. Naštěstí ne natolik, abych vyžadoval stále to stejné dokola. (8/10

Upoutávka na film Terminator: Genisys (2015)

BD obal filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysHláška "starý, ne zastaralý" by se v upravené podobě dala aplikovat na strategii, kterou distributor zvolil (byl nucen zvolit?) v případě vydání Terminator: Genisys na discích pro domácí kino. Na výběr je z několika edic, jak již to u blockbusterů bývá, ale ve výsledku nebude spokojený nejspíš nikdo, protože ze všech křičí cash-grab. K dostání jsou dvě jednodiskové a jedna třídisková ve sběratelském balení. Kdo by chtěl kompletní bonusy, s jednodiskovou si nevystačí, protože 2D varianta nějaké má (tři featuretty o délce cca 55 minut), ale ne všechny, a 3D verze nemá žádné a navzdory zákonu u ní absentuje disk s 2D filmem. Audiofilové mohou být ovšem potěšeni, protože zatímco za bonusy si je třeba připlatit, Dolby Atmos nechybí ani na jedné z edic.

Fanoušci a fanynky toužící po úplné výbavě budou muset investovat do sběratelského balení s endo skullem (lebkou T-800) a s graficky povedeným steelbookem s vnitřním artworkem. Po rozbalení ovšem přijde mrzení, protože lebku vezmete do ruky a podle dotyku poznáte, že je z pouhého plastu. Existuje ještě řešení nákupu na serveru FilmArena, kterému nejde o fanoušky (a fanynky), ale o prachy, jak svým jednáním prokazuje: dvě sběratelské číslované edice jsou levnější, protože neobsahují zmršenou lebku, ale jsou rozebrané, určené primárně pro pravidelné nakupující a s ne zrovna vstřícnou cenovou politikou (devět stovek za tři disky ve steelbooku). Škoda je to o větší, že podle zahraničních recenzí je cca stominutový film o filmu a rozbor jedné scény (na mostě) z více úhlů pohledu výborným pohledem na vznik rebootu terminátorovské franšízy.

Výňatek z featurettu Infiltrace a terminace z BD bonusů Terminator: Genisys (2015)

Emilia Clarke, Arnold Schwarzenegger ve filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysO filmu si každý může myslet, co uzná za vhodné, a na obchodní taktiku související s vydáním na discích pro domácí kino lze snad jenom nadávat, pokud zrovna nejste cílovkou FilmAreny, která oslovuje nekritické fanoušky (a méně fanynky). Obrazová a zvuková prezentace je však nenapadnutelná, i když po obrazové stránce nepatří k absolutnímu vrcholu, který letos náleží díky nesmírnému množství detailů a netradičně zvolenému obrazovému formátu Jurskému světu

U zvuku, zvlášť v Dolby Atmos (potažmo v 7.1, nemáte-li patřičnou zvukovou aparaturu), si však nejsem jist, jestli byl letos ke slyšení lépe zvládnutý mix. Oblíbeným hodnotícím slovíčkem je imerzivní, a to Terminator: Genisys nepochybně je, protože hlavně v akčních sekvencích výborně rozprostírá zvukové efekty do prostoru, aniž by dialogy a monology zanikaly, což obzvlášť vynikne při úvodním útoku s Johnovým proslovem a flashforwardy na probíhající dění. Nevytýkal bych, že zvuky nejsou příliš použity k vykreslení prostředí, ale soustřeďují pozornost do jednoho konkrétního bodu, protože takto znělo Genisys již v kinech. Podobně obraz až na několik exteriérových denních sekvencí (ok, asi jednu... na mostě) nedává vyniknout barevné paletě, ale volba chladných barev odpovídá záměru, a tak by neměla být předmětem kritiky. Zvlášť když byste si lépe prokreslené tmavé plochy a pohlcující hloubku ostrosti vybavovali hodně těžko. (10/10)

Výňatek z featurettu z BD bonusů Terminator: Genisys (2015)

Arnold Schwarzenegger při natáčení filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysStalo se bohužel zvykem, že projítí bonusů nezabere ani hodinu, a to i u blockbusterů, které ještě před lety vycházely s velkou spoustou materiálů. Terminator: Genisys měl být výjimkou, podobně jako jí loni byl Úsvit planety opic anebo předloni Pacific Rim - Útok na Zemi. Málokdo očekával audiokomentář s přítomností Arnolda Schwarzeneggera, protože je všeobecně známo, že za ně chce nemalé množství peněz, i když ty jdou na dobročinné účely. Oznámení celovečerního filmu o filmu, trvajícího necelých sto minut, bylo ale důvodem k radosti. A k tomu pohled na scénu s autobusem z více úhlů kamery.

Jenže... bonusový disk, kde oba bonusy jsou, je pouze u limitovaných edic, z nichž jedna jde do širokého prodeje (směšně předražená s diletantskou lebkou), dvě (podobně nemístně předražená jenom kvůli přítomnosti reklamních předmětů prezentovaných jako něco unikátního) jsou určeny pouze těm vyvoleným, kteří serveru FilmArena sypou nejvíc. Naštěstí "něco málo" je na filmovém disku (pouze u 2D, nikoliv 3D verze, aneb zaplaťte si dvakrát, pokud chcete zdařilou konverzi i tu trochu bonusů).

Emilia Clarke, Jai Courtney, Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke při natáčení filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysZhlédnutí "toho mála" přitom zabere necelou hodinu a má podobu tří česky otitulkovaných featurettů, které patří mezi ty nadprůměrné, protože vedle rozhovorů s herci a tvůrci obsahují velkou spoustu záběrů z natáčení i post-produkce a jdou přímo k věci. Z nich jeden se zaměřuje na casting (Rodinná dynamika, 15 min.), druhý na realizaci nejnáročnějších a nejvýraznějších scén (Infiltrace a terminace, 25,5 min.) a třetí na vizuální efekty (Novinky: Terminátor a videofekty, 15 min.).

Během cca 55 minut se vystřídají všechny osvědčené rétorické rejstříky, jimiž jsou tvůrci a herci zvyklí v making of materiálech promlouvat o "svém" díle. Režisér Alan Taylor je prezentován jako auteur, který má ve své filmografii to nejlepší ze současné quality TV. Arnold ad. herci zase jako hvězdy, které jsou buď spjaty s původní sérií, nebo naopak jsou známi z televizních obrazovek a mají fanouškovskou základnu. Samozřejmě se při natáčení všichni nadřeli (obzvlášt u akčních sekvencí, které měly připomínat ty z předchozích dílů), ale báječně se přitom bavili (a to hlavně díky improvizacím J. K. Simmonse a pohodářství Arnolda). A svou roli sehrála i technika, která je stále inovativní.

Emilia Clarke, Jai Courtney, Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke, Alan Taylor při natáčení filmu Terminátor Genisys / Terminator GenisysZastřešující rámec tvoří vztahování se ke cameronovskému kánonu a vymezování vlastní cesty. V Rodinné dynamice se dozvíme, že Arnold Schwarzenegger je značkou série, a tak nesmí chybět. Představiteli T-100 přezdívali na škole Terminátor. Emilia Clark chtěla jít ve stopách silné ženské hrdinky, jakou pro její generaci představovala Linda Hamilton. Oproti tomu J. K. Simmons spolu s Mattem Smithem představuje tvář známou z televize, a tak v podstatě něco nového. Infiltrace a terminace se soustřeďuje na hledání lokací a tvorbu epických akčních sekvencí, které nám ukazují, co jsme viděli dříve (apokalyptická budoucnost, Los Angeles 80. let minulého století), ale jinak - jak to neznáme. A v Novinky: Terminátor a videoefekty se dokonce objeví sám James Cameron, který řekne, že plně digitální postavy byly něčím v podstatě novým v době premiéry druhého dílu a stále dokážou ohromovat i v současnosti, čímž spojí staré s novým jakožto ústředním sjednocujícím prvkem nejenom všech dokumentů, ale i filmu. (3/10)

BD obal filmu Terminátor Genisys / Terminator Genisys"Pátý" díl Terminator: Genisys je přijímán rozporuplně, ale i odpůrci souhlasí, že je to nejlepší příspěvek do této franšízy po prvních dvou dílech. U Blu-ray vydání bude taktéž bohužel panovat shoda, protože to,co mohlo patřit k jedněm z nejzdařilejších edic letošního roku, je vinou rozhodnutí studia/distributora selháním na všech myslitelných úrovních. Zatímco v zahraničí má zákazník na výběr a může zvolit preferovaný obchod, u nás panuje naprosto děsivá monopolizace e-shopem FilmArena, který nestoudnou propagaci vydává za kritickou reflexi díla a nosiče. Alternativou je box s terminátoří lebkou, který je vzhledem k jejímu odfláklému provedení výsměchem všem sběratelům a sběratelkám, jež mají doma hlavu robota Sonyho anebo opičáka Caesara. Jde-li vám jenom o film a třetí rozměr a bonusy vás míjí, nemáte si na co stěžovat. Ostatní by měli volit cestu bojkotu, protože postup, kdy na zákazníkovi/zákaznici nesejde, je neakceptovatelný.

100,0

Box Office: 25. víkend
Box Office: Jurský svět 2 otvírá vysoko Jurský svět: Zánik říše otevřel nad hranicí očekávání, ale svého rekordního předchůdce z roku 2015 nepřekonal. čtěte zde
Vydáno: 25.06.2018 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Recenze: Escobar 7/10
Recenze: Escobar stojí na Bardemovi a Cruz Životopisné krimi Escobar mapuje život a dráhu kokainového krále Pabla Escobara a jeho vztah k novinářce Virginii Vallejo. V hlavních rolích excelují Javier Bardem a Penélope Cruz. čtěte zde
Vydáno: 24.06.2018 11:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 22. 6. 2018 - 28. 6. 2018
TV tipy: Rocker Jack Reacher se (ne)vrací do pensionu pro svobodné pány Na konci června už televize najíždějí na prázdninový režim, což znamená, že nelze čekat žádné zásadní premiéry, ale spíše méně známé žánrovky a spoustu repríz. Tím nejatraktivnějším tipem je asi thriller Jack Reacher:... čtěte zde
Vydáno: 22.06.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Jurský svět: Zánik říše 7/10
Recenze: Jurský svět: Zánik říše – podruhé ve stejné řece (tentokrát lávové) Pokračování úspěšného pokračování/rebootu slavné filmové série se nese ve znamení vytěžování osvědčených nápadů a leckdy až křečovité snahy přijít s něčím novým. Ve výsledku jde o zábavnou a napínavou akční... čtěte zde
Vydáno: 21.06.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Plán útěku 2 5/10
Recenze: béčkový sequel Plán útěku 2 Sylvester Stallone se vrací jako expert na infrastrukturu vězeňských zařízení Ray Breslin v sequelu Plán útěku 2. Novým oříškem k rozlousknutí pro něj tentokrát bude vězení Hádes. čtěte zde
Vydáno: 20.06.2018 21:58 v sekci Recenze | Premiéry
2