Na projektu Adéla ještě nevečeřela natočeném v roce 1977 se stejně jako u předchozí a celosvětově úspěšné hudební westernové parodie Limonádový Joe aneb Koňská opera sešla dvojice, režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka a celá řada předních filmových tvůrců té doby. Za kamerou stál jeden z předních českých kameramanů Jaroslav Kučera, který proslul především prací s Vojtěchem Jasným a Věrou Chytilovou v šedesátých letech. Hudbu k ní složil Luboš Fišer. O návrhy kostýmů se postaral Theodor Pištěk ml., pozdější držitel Oscara za Amadea. Na výtvarné spolupráci se podílel přední český animátor a výtvarník Jan Švankmajer. Premiéru měla prvního srpna 1978. Na Adélu se v době jejího uvedení stály dlouhé fronty každý den po dobu patnácti týdnů, kdy se v kině Blaník na Václavském náměstí promítala. Od té doby ji v kinech zhlédlo více než milion diváků. Nyní jich ještě pár tisícovek může přibýt.
Oldřich Lipský opět prokázal svůj mistrný cit pro nadsázku a parodii a také pro lásku k danému žánru. Zatímco v Limonádovém Joem si vzal na paškál westernové rodokapsy, v Adéle mu posloužilo brakové čtivo s neohroženým detektivem batmanovského ražení a sherlokovsky geniálním mozkem. Lipský spolu s Brdečkou složili svým filmem tu nejlaskavější poctu ryze americkým žánrům s takovou noblesou a vtipem, s jakým by to samotní Američané pravděpodobně nedovedli. A pokud ano, pak by Adéla vypadala buďto jako Sin City, nebo Pulp Fiction - historky z podsvětí. Buď by v ní chyběl humor a nadsázka v prvním případě, a nebo by ji utopili v přemíře krve a násilí, i když v případě Tarantina nevážně míněného.
Se snímkem je spojeno několik kuriozit. Tou největší je bezesporu ta, že pro titulní roli Nicka Cartera chtěl Oldřich Lipský získat jednu z nejzářivějších hollywoodských hvězd té doby v Robertu Redfordovi. Vzhledem k velkému úspěchu Limonádového Joea v Americe to nebyla úplně zcestná myšlenka. Tomu se prý scénář Adély líbil. Jenže zaplatit takovou hvězdu by byl problém i dnes, natož tehdy. Pro tuto roli by byl ovšem nejspíše perfektní. Daleko více by pak ještě vynikla propast mezi charaktery Nicka Cartera a komisaře Ledviny. Slovenský herec Michal Dočolomanský (dabovaný František Němcem) byl ale minimálně stejně perfektním "náhradníkem". Dočolomanský byl jako Nick Carter naprosto skvostný stejně jako jeho "spoluhráč" Rudolf Hrušínský a jako všichni ostatní.
Adéla ještě nevečeřela patří nejen k vrcholům "normalizačně šedivých" sedmdesátých let a parodického žánru, ale k vrcholům československé i světové kinematografie vůbec a právem náleží do zlatého fondu. Sešla se v ní celá řada předních filmových tvůrců té doby včetně vynikajících českých herců, z nichž doslova každý je dnes už legendou. Je také jednou ze studnicí těch nejlepších filmových hlášek, které ve filmu naleznete. Možnost připomenout si tento filmový klenot v nové digitalizované podobě byste si proto neměli nechat ujít.