Říjen ve filmové hudbě: Marťan, Muž na laně a Sicario

Vydáno: 01.11.2015 19:31 - Alžběta Fridrichová | foto: facebook tvůrce

Se začátkem podzimní sezóny se v programech kin nahromadila celá řada zajímavých snímků, jejichž recenze jste si už mohli u nás na webu přečíst. Pojďme se ale podívat, co nám říjen přinesl co do filmové hudby.
Harry Gregson-Williams - Marťan OST

8/10 Marťan - Harry Gregson-Williams

Harry Gregson-Williams prožívá letos návrat. Mezi skladatelskou elitu ho už na začátku kariéry vystřelil Armageddon, později komponoval pro sérii Shrek i Letopisy Narnie, ale svoje místo na výsluní si právoplatně vydobyl až geniálním soundtrackem ke Království nebeskému, za nějž získal i řadu ocenění. V posledních dvou letech ovšem nestvořil nic, co by stálo za řec, a tak se na jeho letošní spolupráci s Ridleym Scottem (jejich posledním projektem bylo již zmiňované Království nebeské) čekalo s velkou netrpělivostí. A Marťan je nakonec návratem na špici.

Gregson-Williams rozehrává soundtrack v minimalistickém duchu - smyčce na pozadí, jednoduchá melodická linka a trochu elektroniky v úvodní skladbě Mars nechává posluchače na pochybách, jestli všechno to čekání stálo za to. V tracku Emergency Launch zaznívá první atmosférické smyčcové téma, zatímco Making Water spoléhá na svižnou melodii na harfu. Celý soundtrack se plyne v melancholickém duchu, prolínají se v něm kouzelné melodie na klavír, smyčcové nápěvy jako třeba ve Sprouting Potatoes, v němž poprvé naplno zazní hlavní téma, nebo bublání syntetizátorů, které doplňuje většinu skladeb o dynamický náboj.

Stejně jako film, ani soundtrack není srovnatelný s Interstellarem a je to dobře. Harry Gregson-Williams si jde svou cestou a snad se i v příštích projektech budeme moct těšit na tak promakaný soundtrack, jaký zkomponoval pro Marťana.

TOP tracks: Mars, Emergency Launch, Making Water, Sprouting Potatoes, Crossing Mars, Fly Like Iron Man.

Harry Gregson-Williams - Making Water

 

Muž na laně OST

8/10 Muž na laně - Alan Silvestri

Alan Silvestri a Robert Zemeckis jsou stejně jako výše zmiňovaný Gregson-Williams s Scott nerozlučná dvojka. Jejich první spoluprací byl v roce 1985 dnes již kultovní snímek Návrat do budoucnosti. Silvestriho jméno bylo v posledních letech nejvíc skloňováno v souvislosti s marvelovskými trháky Avengers nebo Captain America: První AvengerMuž na laně je ale oproti klasickým akčním soundtrackům poněkud větší oříšek. V prvních šesti tracích se prolíná Silvestriho klasická kombinace smyčcové sekce a klavíru s jazzovými sólíčky sedmdesátkové Paříže. Hned v úvodní Pourquoi? je přechod mezi rozvláčným tématem a svižným brnkáním na basu dost velkým překvapením.

 

Od sedmičky Full Of Doubt ladění soundtracku znatelně potemní. Tempo je pomalejší a dechové nástroje už dávno nezní hravě, naopak přidávají na dynamice a samotné scéně dodávaji dramatičnost. Silvestri je mistr jedinečných melodií a na tomto soundtracku na nich rozhodně nešetří, takže si jich dobře všimnete, i když vás pohltí děj filmu. Za zmínku určitě stojí sklaby We Have a Problem a The Walk. Druhá polovina soundtracku se od té první až lekhomyslně šibalské liší hlavně mírou napětí, kterou se Silvestrimu daří dobře udržet až do konce, a tak je album ve výsledku i dobře konzistentní.

TOP tracks: Young Philippe, The Towers Of Notre Dame, We Have A Problem, The Walk, I Feel Thankful

Alan Silvestri - The Walk 

 

Sicario OST

6/10 Sicario - Jóhann Jóhannsson

Pamatujete ještě vynikající thriller Zmizení s Hughem Jackmanem a Jakem Gyllenhaalem? O dva roky později jsme zpátky u stejného žánru a zase je u toho tento islandský génius Jóhann Jóhannsson. Ačkoliv loni si celkem úspěšně odskočil k poněkud jemnějšímu snímku Teorie všeho, za jehož hudbu dokonce získal Zlatý glóbus, u novinky Sicario: Nájemný vrah režiséra Denise Villeneuvea nemohl chybět.

 

První track začíná tak potichu, že budete mít nutkání trochu si poštelovat hlasitost, ale nenechte se zmást, postupně se rozjede a s dvojkou The Beast to už bude mít pořádné grády hlavně v hlubších polohách. Ještě masivnější zvuk přijde se sklabou The Border. Po chvíli začíná hudba trochu monotónní, což ale vzápětí rozbije skladba Desert Music s tesklivým houslovým sólem. Další naopak kytarové sólo se objeví i v závěrečné skladbě Melancholia, která je jednou z nejlepších na albu.

Soundtracku jednoznačně vévodí direktivní perkuse, jejichž rytmus mnohdy nahrazuje melodii, což působí velmi efektně, ale po chvíli už začíná být trochu nuda. Je škoda, že Johannsson nezakomponoval do jednotlivých tracků trochu víc témat, která víme, že umí. Teorie všeho byl přece jen jedním z nejlepších soundtracků loňského roku.

TOP tracks: The Beast, Desert Music, Convoy, The Bank

Jóhann Jóhannsson - Melancholia


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY