Recenze: Love - umění, nebo pornografie?

Vydáno: 23.09.2015 16:30 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Gaspar Noé se řadí mezi představitele extrémního francouzského filmu a na svém kontě má plno kontroverzních filmů. V Cannes letos představil svůj další snímek Love, který už před premiérou provázely vášnivé diskuse.

LoveRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 23.09.2015 16:30. Gaspar Noé se řadí mezi představitele extrémního francouzského filmu a na svém kontě má plno kontroverzních filmů. V Cannes letos představil svůj další snímek Love, který už před premiérou provázely vášnivé diskuse. Hodnocení: 3
Love
Love
Drama / Romantický
Francie, 2015 , 135 min.

Režie: Gaspar Noé
Kamera: Benoît Debie
Herci: Aomi Muyock, Karl Glusman, Klara Kristin, Ugo Fox, Juan Saavedra, Gaspar Noé, Isabelle Nicou, Benoît Debie, Vincent Maraval, Déborah Révy, Xamira Zuloaga, Stella Rocha, Omaima S.

Česká premiéra: 17.09.2015

Hodnocení: 6/10

Distributor: Aerofilms


Love hodnocení na Kinobox.cz: 60.97 %
Tyto debaty byly především důsledkem provokativních upoutávek. V samotném snímku je sice mnoho erotických scén, ale k pornografii mají daleko. Gaspar Noé prezentuje svůj nejnovější počin jako příběh o mnoha podobách lásky. Lásku můžeme zakoušet nejen jako více či méně uchopitelné emoce, ale i jako konkrétní fyzický akt. V pojetí hlavního hrdiny Murphyho může být láska metaforou téměř čehokoli. Prostor pro interpretace je neomezený a Murphy toho plně využívá hned na několika úrovních.

Fotografie z filmu Love / LoveO podstatě lásky medituje v rámci svých vnitřních monologů nebo zmatených proslovů pod vlivem alkoholu či drog. Prožívá lásku ve fyzické podobě. A postupně si také začíná uvědomovat, že láska dokáže člověka donutit dělat věci, které by normálně nedělal. Murphyho tápání bohužel není v ničem objevné ani originální a rozhodně nestačí, aby udrželo divákovu pozornost po celé dvě hodiny trvání filmu. Podobně je tomu i s celým příběhem, který Murphyho osudy rámuje. Jedná se totiž o banální milostný trojúhelník, pouze okořeněný otevřenými záběry milostných hrátek.

Naštěstí to, co snímek Love postrádá po stránce obsahové, bohatě dohání vizuálně. Dlouhé, klidné záběry jsou vysoce estetizované a stylizované a působí jako rozpohybovaná plátna holandských mistrů. Kompozice a rámování jsou nastaveny tak, aby spolu korespondovaly napříč navazujícími obrazy. Takový postup vytváří dojem dokonalé plynulosti a kontinuity. Jednotlivé výjevy od sebe nejsou odděleny klasickým střihem, ale kratičkými černými pauzami. Ty působí téměř jako mrknutí oka a dávají filmu velmi zajímavou dynamiku. Svůj význam má i použití stereoskopického nasnímání, které se běžně snaží navodit iluzi hloubky a perspektivy. Zde je ale prostor záměrně potlačený a obrazy tak získávají specificky závratnou atmosféru.

Fotografie z filmu Love / LoveSnímek Love předchází pověst díla na pomezí pornografie. Z velké části za to může šikovný marketing, který se snaží nalákat diváky na zakázané ovoce. Až na pár záběrů zde není nic, co už by nebylo ukázáno v jiných filmech. Například oceňovaný snímek Život Adéle je v zobrazování sexu minimálně stejně otevřený. A Trierova Nymfomanka jde v mnohém dál. Pokud se podíváme do minulosti, je tu třeba Poslední tango v Paříži a Saló aneb 120 dní Sodomy, které byly ve své době skutečně kontroverzní.

Gaspar Noé obhajuje svůj režijní záměr tím, že neukazuje nic, co by dnes nebylo běžně dostupné na internetu. A má pravdu. Podobně jako zmiňovaná Nymfomanka, i Love testuje spíše míru tolerance publika i kritiky a pružnost ratingových systémů. Znovu klade otázku, kde je hranice mezi uměním a pornografií. Díky tomu může ukázat lidskou sexualitu v její skutečné podobě bez zbytečného sentimentu a romantiky i bulvárního zalíbení v úchylkách a fetiších. Stejně jako Umberto Eco ve svých literárních procházkách, dokazuje i Gaspar Noé, že hranice je jasná. Pokud vše nesměřuje pouze k erotickým scénám a okolní děj není pouhou vycpávkou mezi nimi, můžeme se začít bavit o umění.

Fotografie z filmu Love / LoveSnímek Love se lacině nesnaží vzrušit diváka, ale klade důraz na to, že sexualita je neodmyslitelnou součástí lidského bytí. Jde o jeden ze způsobů, jak se s druhým člověkem propojit, ať už se na to díváme romanticky, nebo čistě fyzicky. A Gaspar Noé se dívá ze všech možných úhlů. Škoda je, že zvolil tak triviální příběh a ploché postavy, protože svým přesahem a vytříbenou formou by se tento film mohl zapsat do dějin kinematografie mnohem výrazněji.

Originální trailer filmu Love


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY