Blu-ray recenze: The Knick

Blu-ray recenze: The Knick - klinický řez modernitou

Vydáno: 14.09.2015 18:59 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Předtím, než v říjnu začne druhá série The Knick: Doktoři bez hranic, si můžete zopakovat první, která vychází na obou nosičích pro domácí kino. Jak se na BD povedl klinický pohled na chod jedné, ehm, kliniky?

Knick: Doktoři bez hranicRecenzoval/a dne 14.09.2015 18:59. Předtím, než v říjnu začne druhá série The Knick: Doktoři bez hranic, si můžete zopakovat první, která vychází na obou nosičích pro domácí kino. Jak se na BD povedl klinický pohled na chod jedné, ehm, kliniky? Hodnocení: 3.5
Clive Owen ve filmu Knick: Doktoři bez hranic / The KnickZatímco na českých obrazovkách je k vidění Miroslav Donutil jako Doktor Martin, který po příjezdu na vesnici čelí rázovitým figurkám, na DVD a BD se na tuzemský trh dostává box s první sezónou seriálu stanice Cinemax (HBO) The Knick. První jmenovaný pořad spoléhá na divácky vděčnou hereckou osobnost a britský licencovaný předobraz, kdy ale veškeré (g)lokalizační prvky selhávají. Druhý vsází na značku režiséra a label quality TV, ale strategie oslovování publika je v přímém rozporu, a tak může dojít ke zklamání z výborného pořadu.

U Doktorů bez hranic na režijní stoličce seděl, za kamerou stál a střihačský pult převážně ovládal jediný člověk, a to Steven Soderbergh, který po rozchodu s podle něj omezujícím a hloupnoucím hollywoodským průmyslem nalezl útočistě na netu a v televizi, kde má dostatek prostoru pro podvracení žánrových konvencí, hry s vyprávěním a spojování stylistických postupů s významy svých děl. Zatímco na webových stránkách zveřejňuje své střihové experimenty, ve kterých používá existující materiál pro vyzkoušení si některých technik, pro televizi režíroval biografické drama Liberace, které bylo uvedeno v některých zemích (včetně té naší) v kinech, a seriál Knick: Doktoři bez hranic. Pro část publika je jeho zavedené jméno důvodem, proč pořadu věnovat pozornost.

Clive Owen ve filmu Knick: Doktoři bez hranic / The KnickVedle toho ale Jack Amiel a Michael Begler, kteří jsou scenáristi a iniciátoři projektu, v různých materiálech zdůrazňují snahu o co největší realističnost a autentičnost. Řada rekvizit je skutečně z dané doby, zápletky - byť přizpůsobené potřebám vyprávění - vycházejí z dobových záznamů, což se týká zejména předčasného vyvrcholení jedné významové roviny seriálu v epizodě s rasovými nepokoji i zakončení vypravěčské linie s dluhem.

Do přímého střetu se tak dostávají dvě rétorické strategie, které utvářejí nejenom divácká očekávání, ale v mnoha případech i přijetí první sezóny. Na jednu stranu osoba režiséra jakožto tvůrce, který volí postupy, jež na sebe strhávají pozornost a jež jsou napojené na vyznění. Na druhou stranu scenáristé a showrunneři, jimž jde v první řadě o realističnost, autentičnost a uvěřitelnost celku. Ačkoliv by se ale mohlo zdát, že oba záměry jsou protichůdné, Knick: Doktoři bez hranic dokazuje opak.

Clive Owen ve filmu Knick: Doktoři bez hranic / The KnickV seriálech z lékařského prostředí se téměř nestává, že by pacient nebyl vyléčen, operace by se nedařily a jednotlivé případy by se "táhly" několik epizod. U Knick tomu tak ale je, což koresponduje jak se snahou Amiela a Beglera vykreslit zrod moderního lékařství v jeho odidealizované, věrohodné podobě, tak se Soderberghovou žánrovou subverzí. Přiblížení tomu, jak asi mohly vypadat počátky 20. století, odpovídá svícení, kdy se až na výjimky v seriálu nepoužívá umělého dosvěcování. Zároveň ale tato volba umožňuje Soderberghovi zužitkovat postup vyzkoušený na několika jeho celovečerních počinech: oddělit od sebe několik prostor (běloskvoucí oficiální lékařská praxe, neoficiální tmavá ve sklepení, červené opiové doupě), které jsou k sobě ve významovém a vypravěčském kontrastu. Žlutý filtr v části s nepokoji a modrý v závěrečné epizodě zase umocňuje jak atmosféru ročního období, tak náladu hned několika hlavních i vedlejších postav. Pohled na medicínské objevy, které jsou vykoupeny osobními oběťmi jako z kronik, není nijak v rozporu se soderberghovským klinickým pozorovatelstvím, kdy obsazení známých osobností do rolí problematických postav a střídání několika hledisek znemožňuje jednoznačnou identifikaci.

Ve výčtu by se dalo pokračovat, ale znamenalo by to opomenout dílčí nedostatky seriálu. Mezi ně patří to, že Knick je až příliš okázalým, a tudíž snadno předvídatelným a lehce manýristickým protikladem k lékařským dramatům, kdy se namísto "vše se nakonec podaří" systematicky uplatňuje "co se může podělat, to se podělá". S tím souvisí i to, že z hlediska stylu a významů, jimž dominuje reflexe rasové a v širším kontextu i třídní segregace, jde o pozoruhodný celek, jehož vyprávění spoléhající se na osvědčené postupy (ve výstavbě epizod i v uspořádání kolem dvou paralelních protagonistů) mírně zaostává. Ani jedna z výtek ale není důvodem, proč byste si toto desetidílné kongeniální skloubení dvou zdánlivě rozporných přístupů měli nechat ujít. A kdo nemocnici navštívil již při jejím televizní uvedení, jistě si "rád(a)" zajde na kontrolu před říjnovou premiérou druhé sezóny. (9/10)

Featurette Pooperační průvodce epizodami k seriálu Knick: Doktoři bez hranic (2015)

BD obal filmu Knick: Doktoři bez hranic / The KnickDíky spolupráci HBO s Warner Bros., jejichž tituly u nás distribuuje společnost Magic Box, vychází další z ceněných seriálů posledních let. Po Hannibalovi a Temném případu se k nám skoro svorně se zbytkem Evropy dostává na BD a DVD Knick (s poněkud zavádějícím - být víceznačným a cynismus seriálu vystihujícím - podtitulem Doktoři bez hranic). Balení nemá podobu rozkládacího digipacku, jak by se slušelo a patřilo, ale amaraye, tj. plastové krabičky. Návlek ale sběratele alespoň trochu utěší. Deset epizod první řady je rozloženo na čtyřech discích (po dvou, třech, třech a dvou epizodách), na kterých jsou přítomny neotitulkované bonusové materiály a díly jak s titulky, tak s dabingem známým z tuzemského televizního uvedení.

Featurette Pooperační průvodce epizodami k seriálu Knick: Doktoři bez hranic (2015)

Clive Owen, Andre Holland ve filmu Knick: Doktoři bez hranic / The KnickV zahraničních recenzích se můžete dočíst, že ačkoliv Knick není přímo HBO produkce, obrazový a zvukový přepis má na úrovni kanálu, který je "více než televize". A protože jsou to hodnocení disků, které obsahují českou podporu (zvukovou, titulkovou), tj. shodných s těmi u nás distribuovanými, lze se pod řádky kolegů jenom podepsat. Za předpokladu, že mezi čtenáři jsou ti, kteří nenavštěvují (anglo)americkou konkurenci, je ale na místě několik upozornění.

Obraz a zvuk jsou výborné s ohledem na záměr, kterému se přizpůsobují. Rozhodně neočekávejte, že obraz (1.78:1) bude zářit teplými barvami, když paletě seriálu převládají chladné barvy, potažmo je pro vystižení atmosféry použito žlutého (sedmá epizoda) anebo modrého (desátá epizoda) filtru. Nedoufejte ani v to, že by se nic neztrácelo v tmavých pasážích, když se (téměř?) nepoužívalo umělého svícení a zároveň se záměrně kontrastně volila některá prostředí (chladná, do bílé laděná oficiální chirurgie v prvním patře, tmavá, ve tmě se ztrácející neoficiální chirurgie v podzemí, v červené se utápějící asijské opiové doupě). Jedinou výtku lze směřovat k přítomnosti zrna, kterému nezabránilo ani použití digitálních kamer Red Epic Dragon.

Andre Holland ve filmu Knick: Doktoři bez hranic / The KnickZvuk v originálním znění (DTS-HD Master 5.1) je téměř krystalicky čistý. "Téměř": nebýt toho, že ambientní zvuky prostředí anebo kontrastně k době dění moderní hudba někdy přehluší dialog anebo monolog. Jinak není co kritizovat, zvlášť když je možné si poprvé pořádně všímat toho, že je plynulosti vyprávění dosahováno častým užitím zvukových můstků, kdy zvuk ze scény nadcházející zní o něco dříve. Příznivce českého dabingu potěší jeho přítomnost, byť je pouze ve stereu (DTS 2.0). (9/10

Fotografie z natáčení filmu Knick: Doktoři bez hranic / The KnickBonusová výbava The Knick: Doktoři bez hranic představuje zklamání, a to hned z několika důvodů. Nemůže se rovnat jiným mini-sériím, které u nás vychází (např. Hannibal - recenze první série zde,Temný případ - recenze první série zde). Neuspokojí ty, kteří nemluví anebo nerozumí, protože neobsahuje české titulky. A především, v audiokomentářích a krátkých promo featurettech není ani vidu, ani slechu po Stevenu Soderberghovi, který režíroval, nasnímal a stříhal všech deset epizod první řady.

Soderbergh je přítomen alespoň zprostředkovaně ve trojici audiokomentářů, které bohužel nedoprovází všechny díly, ale pouze tři nejvýraznější (první, sedmý a poslední desátý). Vedle dvojice scenáristů (Jack Amiel a Michael Begler) v nich promlouvá nemalý počet herců a hereček (Jeremy Bobb, Eve Hewson, Michael Angarano, Chris Sullivan, Cara Seymour, Eric Johnson). Jejich povídání je nejenom zábavné (jeden z nich se místy vydává za nepřítomného Clivea Owena), ale i informativní, vzhledem k množství účastníků překvapivě soustředěné. Nejcennější jsou informace o způsobu Soderberghovy práce, ať je to spojení několika záběrů dohromady, aby vypadaly jako jeden dlouhý nepřerušovaný, nebo způsob svícení odvislý od zvolených kamer a střihové postupy jdoucí proti normám.

Steven Soderbergh ve filmu Zkrat / HaywireVětšinou se ale téma stáčí k tomu, nakolik realistické je vyobrazení operací, a nakolik věrný je seriál době, v níž se odehrává. Tento rétorický rejstřík "uvěřitelnosti" odpovídá i devítce krátkých featurettů (cca dvě minuty dlouhých), které se vztahují s výjimkou první ke každé epizodě. Jsou ale propagačního rázu, byly dostupné již při premiérovém uvedení zdarma na netu a příliš hodnotné nejsou. Platí to i pro půlminutová preview ke každému dílu, jimž nelze upřít efektivitu v nalákání diváků a divaček k seriálu skrze sérii afektů proložených údernými mezititulky.

Zahraniční edice na tom nejsou co do výbavy lépe. Výjimku tvoří pouze (e-)shop Best Buy, který nabízí exkluzivní bonusový disk. Na něm je však pouze film o filmu Enter the Knick, jenž má mírně přes čtvrt hodinu, ale dostatečně supluje absenci jakéhokoliv uceleného a soběstačného vhledu na vznik pořadu. Na rozdíl od kyberpunku Chappie, který na náš trh doputoval s dalším BD původně určeným pro jeden zahraniční obchodní řetězec, se k nám ale disk s Enter the Knick nedostal. Budete si tak muset vystačit s česky neotitulkovanými materiály, které jsou pozoruhodné mj. tím, že ačkoliv televize láká na auteurské značky (Fukunaga u Temného případu, Soderbergh u Knick: Doktoři bez hranic), výrazné slovo - alespoň v dodatečných textech - mají scenáristé/showrunneři (Jack Amiel a Michael Begler). (4/10)

Clive Owen ve filmu Knick: Doktoři bez hranic / The KnickNepotrpíte-li si na bonusovou výbavu a máte-li rádi tak trochu jiná dramata z nemocničního prostředí, Knick: Doktoři bez hranic je jednoznačnou volbou. Soderberghovy fanoušky a fanynky potěší, že osvědčené stylistické postupy jejich oblíbený tvůrce úspěšně aplikoval na formát seriálového vyprávění, ale zklame je nepřítomnost mistra v bonusech. Pro ostatní jsou na trhu o něco málo lepší zástupci quality TV (Hannibal, Temný případ).

Featurette Pooperační průvodce epizodami k seriálu Knick: Doktoři bez hranic (2015).

7/10
100,0

TV tipy: 29. 3. 2024 - 4. 4. 2024
TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském K Velikonocům se letos televizní dramaturgové moc neodvázali a vsadili na jistotu v podobě tradičních repríz. Kromě jednoho zapomenutého biblického příběhu tak nejvíc zaujme uvedení rozporuplného dramatu o Dianě Spencer. čtěte zde
Vydáno: 29.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0